Kuntosalille Motivoituneena

Miten saada itsensä kuntosalille tai urheilun pariin silloinkin, kun ei jaksa. Siinäpä vasta pulma, jonka moni varsinkin työssä tai opiskelemassa oleva henkilö pohtii pitkän päivän jälkeen. Usein kuitenkin joka ikinen kerta, kun sinne asti päädytään, on treenin jälkeen aivan täysin toisenlainen olo ja tuntuu että energiaa riittää vain enemmän ja enemmän. Tästä syystä on hyvä saada itseään niskasta kiinni ja tehdä asioita sen eteen, että motivaatiota oman terveyden ylläpitämiseen riittää raskaankin päivän jälkeen. Lepo pitää tosin aina muistaa.

Lepoa oikeaan aikaan

Tärkeintä kaikessa liikunnassa on se, että osaa kuunnella kehoansa. Kun kuuntelee tarkasti ja osaa tunnistaa itsessään sen, milloin keho on liian väsynyt ja milloin kyseessä on enemminkin motivaatio pula, on jo isoin ongelma kohdattu. Jos näitä kahta ei osaa erottaa toisistaan, on vaikeaa treenata turvallisesti ja terveellisesti. Kun keho tarvitsee lepoa ja ei saa sitä, tulee vastaan iso ongelma. Treenaaminen voi jäädä ylikunnon takia täysin, sillä ylirasittuneen kehon kanssa ei pysty harjoittelemaan. Pidä huolta siis, että lepopäiviä tulee tarpeeksi ja kipeänä ei salille ole asiaa. Pieni liikunta, kuten kävelylenkki voi piristää pienessä flunssassa, mutta silloin kehoa ei saa rasittaa liikaa, koska silloin keho ei palaudu ja flunssakaan ei parannu. Vaarallisinta on viedä keho sellaisille ylikierroksille, että paluu normaaliin tilaan on mahdotonta. Kaikkein selkeitten tämän eron huomaa siitä, jos väsyneenä kuitenkin harjoittelee ja vaikka tekisi puoli teholla oman kuntosali ohjelmansa ja on siltikin liikunnan jälkeen väsynyt ja uupunut, silloin tietää, että on levon aika. Jokaisen treenin jälkeen keholle on annettava aikaa palautua ja jos palautumisen kanssa tulee ongelmia, on aika levätä ja selvittää onko kyseessä liika treenaaminen ja harjoittelu vai voisiko palautumista parantaa vaikkapa lisäravinteilla. Treenaamisen ohessa ruoka ohjelma ja oikeanlainen palautumisen kohentaminen sekä ennen treenejä tärkeä tankkaaminen on tarpeen. Muuten kaikki se aika mitä kulutat harjoittelemiseen, on turhaa. Tuloksia ei tule. Kuntosaliharjoittelussa hyvää on se, että sen tulokset huomaa nopeasti. Jos tuloksia ei kuukauden tai kahden kuukauden harjoittelulla saada, jossain on vika. Silloin on hyvä keskustella asiasta asiantuntijan kanssa tai salin ohjaajan kanssa sekä keskustella ruoka valiosta sekä oikeanlaisesta harjoittelusta.

Voimaharjoittelu ei pelkästään riitä

Keho tarvitsee liikuntaa. Pelkkä voimaharjoittelu ei yleensä riitä, sillä silloin keholle ei anneta vastusta. Keho kaipaa myös vastusta kestävyys liikunnan osalta. Voimanostaminen ja isoilla painoilla lyhyitä sarjoja tekeminen kehittää lihaksia, mutta ei kuntoa. Kunnon kohotukseen tarvitaan pitkiä toistoja ja sydämen sykkeen nousua. Tätäkin voidaan harjoitella salilla, mutta siihen motivoituminen voi olla hankalampaa kuin voimaharjoitteluun. Kardio harjoittelu nostaa sykettä ja vahvistaa sydäntä. Se muokkaa lihaksistoa toimimaan kestävästi hyytymättä. Maitohappo tuotanto auttaa lihaksia palautumaan paremmin. Ota siis sali harjoitteluusi myös mukaan muutakin kuin voimaharjoitteita ja kehosi kiittää. Kuntosalille menon ei tarvitse kuitenkaan tietää pelkkää työtä vaan voit myös ottaa mukaan molempia ja lopuksi hemmotella itseäsi kuumalla saunalla, pitkällä rentouttavalla venyttelytuokiolla tai vain rentoutumisella ja musiikilla. Näin yhdistät sali harjoitteluusi myös rennomman osuuden, joka tuntuu hyvältä ja palkitsee sinut hyvästä kuntosali harjoittelusta. Kun palkitset itseäsi harjoittelusta, on sinun helpompi lähteä salille silloinkin, kun motivaatiota ei ole. Sillä tiedät saavasi lopuksi hyvän mielen, paremman kunnon ja pienen arjen hemmottelun.

Voimaharjoittelu ei pelkästään riitä