Laskettelun Iloa

Laskettelu on koko perheen laji, mutta perheen hurjapäillä on myös mahdollisuus innostua laskettelusta temppuilun, hyppyjen ja muun extreme aktiviteettien kautta. Erilaiset stuntit ja hyppyrit tekevät lajista innostavan myös sellaisille hurjapäille, joille ei normaali laskettelu ole tarpeeksi jännittävää. Jo pelkkä pieni hyppyri ja muutaman metrin laskeutuminen on jännittävää ja vaatii opettelua, saati sitten isompien hyppyrien tuoma adrenaliini ja jännitys. Laskettelussa on myös suuri loukkaantumisen vaara, joten lajin turvallisuuteen ja kaatumisen mahdollisuuteen on kiinnitettävä paljon huomiota. Kypärä on lähes pakollinen niin lumilautailussa kuin suksilla laskettelussakin, sillä onnettomuuksia sattuu jo ilman temppuiluakin paljon. Muun muassa kuuluisa Formula tähtemme Michael Schumacher halvaantui ja loukkasi itsensä niin pahasti lasketteluonnettomuudessa, että hänen kuolemansa oli lähellä. Nyt tuosta formula tähdestä ei tiedetä muuta kuin, että hän on kotihoidossa ja edelleen halvaantunut. Turvavarustukseen kuuluu kypärän lisäksi takaselkälevy ja mahdollisesti rannetuet.

Laskettelun aloittaminen

Laskettelun aloittamiseen vaaditaan kärsivällisyyttä. Laskettelu ei ole kaikkein helpoimpia harrastuksia. Sitä ei suositella lapsille, sillä se on vaarallinen laji. Jos et tiedä mitään laskettelusta, siihen on syytä perehtyä tai palkata ammattilainen opettamaan sitä. Hyvä vakuutus tulisi olla ensimmäinen asia listalla mitä pitää hankkia. Sen jälkeen, ennen kuin edes ajatellaan mitään temppujen tai hyppyreiden käyttöä, perus laskettelusta pitää olla hyvä pohja. Laskettelijan tulee olla täysin rento ja mukavuusalueellansa jokaisessa laskussa, myös korkeissa ja syvissä laskuissa, ennen kuin harkitaan eteenpäin menoa. Kun peruspohja on kunnossa, voidaan pieniä hyppyreitä harjoitella. On aika alkaa oppia hyppäämään. Ja kaatumaan. Kun lähdet liikkeelle, usein ennen hyppypaikkaa, laskulle on tehty paljon aikaa, jotta saat tarvittavan vauhdin. Kun hyppyri lähestyy, olet jo valmiiksi jousto asennossa ja polvesi ovat joustavat. Kun hyppäät, joustat polvistasi vielä enemmän. Juuri kun olet hyppyrin kärjessä niin, että suksesi vielä osuvat hyppyriin, mutta sekunnin murto-osassa ne irtoavat maasta, se on se hetki, jolloin pitää ponnistaa. Virtaviivaisuus on tärkeää. Pidä kätesi lähellä kehoasi, ja koita olla mahdollisimman virtaviivainen. Kun olet laskeutumassa, polvesi täytyy olla täysin rennot, niin kuin koko kehosi, koska jos isket lujaa maahan niin että polvesi ovat lukossa, on tapaturma lähes varma. Joustavat, rennot polvet, hyvä keskivartalon hallitseminen ja kädet apuna tasapainoon. Hyvä opettelu laskeutumiseen on ihan kuiva harjoittelu ihan vain hyppäämällä hieman korkeammalta ja kokeilemalla laskeutua mahdollisimman rennosti. Tätä voi harjoitella ensin ponnistamalla maasta ja keskittymällä hyvään laskeutumiseen ja sen jälkeen harjoitella samaa mutta hyppäämällä yhä vain korkeammalta ja korkeammalta.

Kuinka oppia kaatumaan

Kaatumaan voi oppia parhaiten vain kaatumalla. Mutta rentous on tärkeää. Samoin kuivaharjoittelu. Jotkut ihmiset ovat niin innostuneita urheilustansa, että he eivät edes välitä kaatumisen vaarasta. Mutta turvallisuuden takia, loukkaantumisia pitää osata ehkäistä ja niiden varalle pitää olla suunnitelma. Kaatumisen voi tehdä monella tavalla monta kertaa, ilman että loukkaantumisia tulee, jos kaatumisen osaa hallita. Paras tapa siis ei ole vain mennä ja kokeilla vaan keskittyä mielikuva harjoitteiden kautta temppuun ja esimerkiksi vesiurheilun muodossa kokeilla temppua monesti ja oppia se, sekä mahdollinen kaatuminen ennen kuin lähtee tekemään ja kokeilemaan sitä oikeissa olosuhteissa lumessa ja rinteessä.

Valmistautuminen

Valmistautuminen rinteeseen menoon vaatii ympäristöolosuhteiden huomioon ottamista. Turvallisuuden lisäksi oikeanlainen pukeutuminen on tärkeää. Mitä roikkuvammat ja ilmavammat varusteet ja vaatteet ovat käytössä, sen rennommin usein temput ja hypyt menevät.

Kuinka oppia kaatumaan