Miten aloittaa treenaaminen?

Melkein jokainen meistä laiskistuu jossakin vaiheessa elämää, jolloin jonkin tietyn asian, kuten urheilun treenaamisen aloittaminen tuntuu mahdottomalta. Usein tähän tilanteeseen johtaa kiireinen elämä, työstressi tai vaihtuvat elämän tilanteet kuten muutto tai muu vastaava. Tällöin urheilun ei jää enää niin paljoa aikaa kuin ennen, jolloin se helposti jää kokonaan pois. tai sitten elämässä ei ole koskaan ollut paljoa urheilua, jolloin se halutaan aloittaa jossakin kohtaa elämää, kun omasta kunnosta ruvetaan olemaan enemmän kiinnostuneita. Oli syy tai tausta kuitenkin mikä tahansa, niin on molemmissa yksi yhdistävä tekeminen.

Tämä tekeminen on urheilun aloittaminen, oli kyse sitten urheilun uudelleen aloittamisesta tai kokonaan uuden lajin aloittamisesta, on aloittaminen aina se vaikein asia. Usein juuri aloittaminen vie kaikkein eniten energiaa ja aloittamiseen motivoiminen on myös usein kaikkein haastavinta. Vaikka kyseiseen lajiin löytyisikin motivaatiota, niin ensimmäisen askeleen ottaminen saattaa silti vaikuttaa välillä mahdottomalta. Tässä artikkelissa annammekin hieman vinkkejä siihen, että miten uuden lajin saa aloitettua niin, että motivaatio pysyy yllä myös pidemmän aikaa. Nämä vinkit käyvät oikeastaan ihan kaikkeen treenaamiseen, urheilusta valokuvaukseen. Jokaisen uuden asian oppiminen vaatii aina treenaamista. Kukaan ei ole mestari automaattisesti, mutta hyvällä treenillä voi päästä ainakin lähelle.

Vinkit treenaamisen aloittamiseen

Muista siis pitää ainakin nämä asiat mielessä, kun aloitat uuden asian treenaamisen. Näillä vinkeillä aloittaminen voi sujua edes hieman helpommin, jolloin pääsee ainakin kokeilemaan kyseistä asiaa. Muista kuitenkin myös, että väkisin ei kannata treenata mitään. Aloittamisen jälkeen voi kuitenkin vasta todeta, että tykkääkö lajista vai ei, jonka jälkeen voi tehdä päätöksen sen lopettamiseen.

Älä koskaan lopeta motivoituneena

Aloita jo tänään. Jos sinulla on tänään aikaa aloittaa asian tekeminen niin tee se, siitä ei tule yhtään helpompaa huomenna tai ylihuomenna. Helpoimmalla pääsee kun aloittaa saman tien. Asioiden pitkästyttäminen aiheuttaa aina motivaation hiipumista ja aloittamisen kynnyksen nousemista, joten mitä nopeammin asian aloittaa, niin sitä motivoituneempi asiaan on. Sinulla ei tarvitse edes olla paljoa aikaa, vain ihan pelkkä 10 minuutin tekeminenkin on aloittamista. Aloittamisen jälkeen on huomattavasti helpompi jatkaa seuraavalla kerralla, jolloin seuraavalla kerralla on jo hieman enemmän hajua siitä, että mitä tekee.

Aloita rauhallisesti ja armollisesti. Älä yritä juosta heti täysmaratonia, vain aloita tekeminen pienin askelin. Jos kyseessä on täysin uuden asian treenaamisen aloittaminen, muista olla myös armollinen. Kuten aiemmassa tekstissä mainittiinkin, niin kukaan ei olla mestari automaattisesti. Joten anna itsellesi aikaa uuden asian treenaamisessa, jolloin motivaatiokin pysyy kauemmin mukana. Keho ja mieli väsyy helposti, jos niille ei anneta aikaa tottua uuteen asiaan. Tällöin väsymys vie motivaation ja treenaamista on vaikea jatkaa. Urheilussa esimerkiksi saattaa jopa olla terveydelle haitallisia seurauksia, jos kehon ei anneta levätä kunnolla. Urheiluun tottumaton keho särkyy helposti, jolloin liiasta urheilusta saattaa seurata jopa vammoja. Tämän takia ainakin urheilun aloittamisessa onkin erityisen tärkeää kuunnella omaa kehoa ja sen hyvinvointia.

Aloita treenaaminen myös paperille. Kirjoita kalenteriin tarkat ajat jolloin olet treenaamassa. Tällöin treeniaikataulua on myös helpompi noudattaa ja voi välttyä päällekkäisyyksiltä. Kun treeniajat on kirjoitettu ylös, on niiden välttäminen vaikeampaa jo ihan vain mielellisestikin. Tällöin kaikki päivät suunnitellaan myös treenien mukaan, jolloin on vaikeampi käyttää tekosyitä treenin välistä jättämiselle. Näin aivot pääsevät jo etukäteen valmistautumaan tulevaan treenin, jolloin myös ensimmäisenkin treenikerran aloittaminen sujuu huomattavasti helpommin.